Aktuellt

Snabbare, längre och tyngre godståg Hallsberg-Malmö

Sedan 2004 har det varit känt att godstågens största tillåtna hastighet (sth) kan ökas med i huvudsak administrativa åtgärder, utan att påverka säkerheten. Efter djupa utredningar och praktiska tester ser det nu äntligen ut som att det kan bli verklighet. De sista testerna skedde med SFL tåg natten den 24 maj varvid man körde fram och tillbaka och verifierade på avstängd bana dem teoretiska beräkningar i praktiken. Resultatet av testerna och utredningarna visar att det är säkert att höja den största tillåtna hastigheten för nästan alla godståg till 120 km/h. Lokförarna har helhjärtat ställt sig bakom förändringsförslagen.
 
hastN1X7V2

Förändringar
  • Idag antar regelverket att det alltid är lövhalka.
  • I framtiden får lokföraren själv avgöra om det är lövhalka och kan därför bromsa hårdare.
  • Idag har lokföraren 8-13 sekunder (beroende på hur fort hen kör) på sig för att börja bromsa vid rödljus innan säkerhetssystemet tar över.
  • I framtiden har lokföraren 3-4 sekunder på sig innan säkerhetssystemet tar över.
 
Effekter
  • Gångtiden reduceras med 8-12% och bankapacitet frigörs.
  • Hastighetsspridningen mellan godståg och persontåg reduceras och delvis elimineras så att betydande bankapacitet frigörs på Södra Stambanan.
  • Behovet av fler förbigångsspår för 750 m på Södra Stambanan reduceras kraftigt.
 
Samhällsekonomisk lönsamhet
  • Extremt lönsamt
 
Nästa steg
  • Målet är att använda sig av den nya metodiken för tåglägesplaneringen inför T20.
  • Alternativt kommer man kunna köra godståg med samma hastighet som idag, dock längre och tyngre än idag.
  Läs mer om dessa ”lågt hängande frukter” på Green Cargos blogg.
 

Årets miljöpris 2018!

MiljöprisÖrebroGalan2018_liten -”Med en drivkraft och stort engagemang har ScandFibre tagit en ledande roll i utvecklingen mot ett hållbart transportsystem.”

P4 Örebro 2016-08-25

Intervju med Mats Erkén angående svenska järnvägsnätet och dess kapacitet. -”Örebroföretagare kritiserar gammalt tågsystem”

Nominerad till Miljöpriset 2015 på Örebrogalan

- ”Med deras engagemang för att lyfta branschen och arbeta aktivt för att förbättra järnvägens förutsättningar bevisar de samtidigt att godstransport via tåg är ett hållbart och ekonomiskt alternativ”

Ägarförändringar i
ScandFibre Logistics AB

ScandFibre Logistics AB är ett transport- och logistikbolag som är specialiserat på järnvägstransporter för svensk skogsindustri. ScandFibre har ett internationellt järnvägsbaserat logistiksystem kallat Rail11. Genom god branschkännedom och välutvecklad logistik erbjuder ScandFibre kostnadseffektiva och miljövänliga järnvägslösningar för storskalig export av papper/kartong. Företaget erbjuder även andra delar av svensk industri att använda systemet för retur- och importvolymer. Företaget har 35 anställda och en omsättning på cirka 950 Mkr. Huvudkontoret är placerat i Örebro.

BillerudKorsnäs AB, som idag äger 40% av ScandFibre Logistics AB, har idag informerat att man ingått avtal med övriga ägare (Mondi Dynäs AB, Smurfit Kappa Piteå AB och Holmen AB) om att överta 100% av aktierna i bolaget. BillerudKorsnäs är största användare av Rail11, företaget har aviserat ökad produktionskapacitet i Sverige och använder miljövänlig järnväg som främsta transportmedel. För att säkerställa fortsatt drift och långsiktig utveckling av ScandFibre har BillerudKorsnäs därför nu avtalat med övriga tre nuvarande ägare att överta samtliga aktier i bolaget.

I samband med ägarförändringen har kontrakt förberetts för fortsatta transporter på järnväg för perioden 2017-2019. Inom kort avses avtal tecknas med ett flertal internationella tågoperatörer. Ett nytt ytterligare förbättrat tågsystem Rail17 startar därför 2017. Samtliga nuvarande ägare har erbjudits att fortsätta använda ScandFibre Logistics tjänster under Rail17. Mondi Dynäs AB och Smurfit Kappa Piteå AB har undertecknat avtal att man fortsätter med sina järnvägstransporter precis som idag med ScandFibre Logistics AB. Båda företagen stöder BillerudKorsnäs ambition att ytterligare utveckla ScandFibre Logistics AB.

Ägarförändringen kräver godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. BillerudKorsnäs kommer att tillträda aktierna och ta över bolaget när sådant godkännande har lämnats. Preliminärt beräknas tillträde att ske mitten på april 2016.

2016-02-17
Mats Erkén, VD
Mats.erken@scandfibre.se
+46-70-343 0605

Järnvägens Organisation KTH 2015-05-26

Presentation från föredrag ”Järnvägens Organisation” som hölls vid HTH av Mats Erkén. Klicka på länken för att öppna : KTH_MatsErken_2015-05-26_v2

Godskorridoren från Sverige till Italien

ScandFibre var inbjudna att hålla en presentation för höga företrädare för infrastruktur i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Italien, där vi fick föra fram våra synpunkter på möjligheterna att köra tåg genom Europa.

Örebro, 3 juli

ScandFibre pres Scanmed RFC 140626

Föredrag punklighet, KTH Järnvägsgruppen

KTH 2014-05-15 Mats Erkén, ScandFibre v002

15 maj, 2014

Bothnian Green Logistics Corridor i Umeå

ScandFibre var inbjudna att hålla föredrag om vårt företag och vad vi behöver för att en godskorridor från Norrland till kontinenten ska fungera. BGLC Umeå, 6 mars, 2014.

BGLC ScandFibre 140307 v001

Exportindustrins behov av tillförlitliga leveranser

Föredrag på Baltic-Linkdagen, 19 mars, 2014.

Baltic Link 2014-03-19 Mats Erkén ScandFibre v002
12